Huomio

Sivustoa ei ole optimoitu vanhentuneelle selaimellesi.

Explorer Päivitä Internet Explorer selaimesi uusimpaan versioon tästä .

Tai kokeile näitä ilmaisia selaimia:

Chrome Google Chrome tai Firefox Mozilla Firefox


Luonnonkosmetiikan trendit

03.10.2017

Luonnonkosmetiikalla menee tällä hetkellä uskomattoman lujaa. Kiivaan kasvun taustalta löytyy niin tiedostavia kuluttajia kuin suurten kosmetiikkatalojen vihertymistä. Luonnonkosmetiikan trendit seurailevat nykyajan arvomaailmaa ja uusia tuotetyyppejä ja kohderyhmiä tulee jatkuvasti lis

Hyvinvointikentän toimialarajat ovat jo pitkään hämärtyneet ja sekoittuneet. Kosmetiikka ja lääkkeet sivuavat joskus toisiaan, ravintolisät valtaavat kosmetiikan alaa ja lääkeyritykset hyppäävät ravintolisien kentälle. Kehityksen seurauksena jotkut kosmetiikka- ja ravintolisävalmistajat ovat alkaneet käyttää tuotteistaan muun muassa sellaisia markkinoinnillisia termejä kuin cosmeceuticals, nutricosmetics ja nutraceuticals. 

Luonnollisuus vaikuttaa tulevaisuudessa kuluttajien käyttäytymiseen ja ostopäätöksiin kaikilla aloilla. Tämän tietävät myös kosmetiikka-alan jättiläiset, jotka kehittävät tuotteitaan koko ajan ekologisimmiksi ja luonnonmukaisemmiksi ja hankkivat omistukseensa pieniä innovatiivisia luonnonkosmetiikkayrityksiä.

Ei ole kuitenkaan todennäköistä, että luonnonkosmetiikasta ja luonnollisesta kauneudenhoidosta olisi ainakaan vielä tulossa vakavasti otettava haastaja perinteiselle kauneudenhoidolle. Erilaiset suuntaukset kulkevat tulevaisuudessa sopuisasti käsi kädessä, ilman että kuluttajan täytyy lokeroida itseään mihinkään kategoriaan.

Suurten kosmetiikkajättien vihertymistä syytetään usein pinnan kiillottamisesta, mutta sillä on myös positiivinen puolensa. Kun suuret talot tekevät edes pieniä hyväntekeväisyys- ja ympäristötekoja, on niiden jättimäisellä mittakaavalla aina iso vaikutus koko kosmetiikka-alan yleiseen vastuullisuuteen.

Sertifiointi kasvattaa markkinaa

Jotta vihreä markkinointi ei peittäisi alleen aidosti luonnonmukaista kosmetiikkaa, tulee sertifikaattien rooli luonnonkosmetiikka-alalla korostumaan.

Useiden tutkimusten mukaan alan markkinaa kasvattavat jo nyt juuri sertifioidut merkit ja tuotteet. Luonnon raaka-aineista valmistetun, ei-sertifioidun kosmetiikan kasvu on ollut huomattavasti maltillisempaa.

L’Observatoire des Cosmetiquesin vuonna 2015 tekemän selvityksen mukaan 73 prosenttia eurooppalaisista luonnonkosmetiikan kuluttajista haluaa tuotteidensa olevan sertifioituja. Sertifioinnin tehtävä myös tulevaisuudessa on tukea markkinointia ja auttaa kuluttajaa varmistumaan tuotteen ekologisuudesta ja eettisyydestä.

Myös määrästä laatuun painottuvat kulutustottumusmuutokset vauhdittavat luonnonkosmetiikan kasvua. LOHAS eli Lifestyles of Health and Sustainability ja LOVAS eli Lifestyles of Voluntary Simplicity -kuluttajat luovat kysyntää brändeille, joiden arvoissa painottuvat vastuullisuus ja ekologisuus.

Kestävän kehityksen -ajattelumallin mukaan asiakkaat ovat alkaneet kiinnittää huomiota myös pakkausten ekologisuuteen. Onkin oletettavissa, että ekologinen pakkaus on tulevaisuudessa luonnonkosmetiikan myyntivaltti tai käänteisesti niin, että ei-ekologinen pakkaus saattaa olla este ostopäätöksen tekemiselle.

Digi ohjaa käyttäytymistä ja luo yhteisöjä

Luonnonmukaisuutta arvostava, tiedostava kuluttajaryhmä on pitkälti sama kuin se, joka luo painetta digitaalisten palveluiden kehittämiselle ja osallistamiselle. Juuri siksi ne kulkevat käsikkäin ja tukevat vahvasti toisiaan.

Digitalisaation merkitys kosmetiikalle on erityisesti ohjata kuluttajien käyttäytymistä. Tuotteen on nykyään näyttävä sosiaalisessa mediassa ja tultava siellä esiin tavalla, joka vastaa kuluttajan arvoja. Erityisesti ekologisuutta ja eettisyyttä korostaville LOHAS-asiakkaille kulutusvalinnat ovat osa identiteettiä ja henkilöbrändäystä.

Digitalisaatio näkyy myös applikaatioissa, joiden avulla käyttäjä voi tarkistaa tuotteen alkuperän ja tarkan sisällön. Hankintaketjun seuraaminen on osa tiedostavaa kuluttamista, sillä käyttäjät tahtovat tietää, mistä tuotteet tulevat ja mitä arvoja ne edistävät. Nykyaikana status on myös henkistä pääomaa.

Digitalisaatio tuo kuluttajien lähelle myös Do-It-Yourself -tuotteet, jotka luovat yhteisöjä tuotteiden ympärille. Näistä esimerkkejä ovat erilaiset Facebook-ryhmät sekä kasvava määrä bloggareita, jotka ohjaavat kuluttajia luomaan omia kauneudenhoitotuotteitaan.

Keittiöstä kasvoille

Monet kosmetiikka-alan trendit ovat lähtöisin elintarvikealalta. Se mitä tänään syödään, halutaan huomenna kasvoille. Elintarvikkeesta kosmetiikaksi -ajattelun pohjalta syntyneitä tuotteita on alettu kutsua nutrikosmetiikaksi, jonka tarkoitus on tuottaa käyttäjälle sisältä päin syntyvää hyvää oloa.

Eräs esimerkki nutrikosmetiikasta on kosmetiikassa käytettävät pro- ja prebiootit. Ravitsemuksessa vallalla olevan käsityksen mukaan suolisto on ihmisen ”toiset aivot”, jonka hyvinvointi edellyttää oikeanlaista mikrobikantaa, pH:ta ja ruokavaliota. Kosmetiikan raaka-aineina pre- ja probioottien nähdään tukevan vastaavalla tavalla ihon hyvinvointia.

Nutrikosmetiikan trendiraaka-aineiksi ovat nousemassa myös antioksidantteja sisältävät sienet. Aasiassa niitä on suosittu jo pitkään, mutta sienten ihon rakennetta ja väriä tasoittavat ja kosteuttavat ominaisuudet ovat alkamassa herättää mielenkiintoa nyt myös muilla markkinoilla.

Antioksidanttiset A-, E- ja C-vitamiinit jatkavat kosmetiikan suosiossa. Luonnonkosmetiikan etuihin kuuluu, että luonnon raaka-aineet sisältävät niitä jo itsessään, eikä vitamiineja jouduta lisäämään tuotteisiin erikseen.

Hampaista halaliin ja muita myyntivaltteja

Erityisesti luonnonkosmetiikkamarkkinoilla nähdään jo vähemmän on enemmän -trendiä. Osa merkeistä valmistaa tuotteensa esimerkiksi enintään viidestä superraaka-aineesta ja niin, että samaa tuotetta voi käyttää luovasti eri tarkoituksissa.

Minimaalisesti raaka-aineita sisältävät monitoimituotteet vastaavat myös ihonhoitorutiineissa parhaillaan tapahtuvaan muutokseen. Siinä missä ennen uskottiin ihonpuhdistukseen aamuin illoin sekä viikoittaiseen kuorintaan ja naamioon, ollaan nyt matkalla kohti yksinkertaisempaa ihonhoitoa. Tätä vauhdittavat myös kiireinen elämäntyyli ja kevyiden käsimatkatavaroiden varassa tapahtuva matkailu.

Myös luonnonmukaisten aurinkovoiteiden kilpajuoksu on kovassa vauhdissa. Lähtölaukauksen antoivat tutkimukset, joiden mukaan kemiallisissa suojatekijöissä olisi ihosyövälle altistavia yhdisteitä ja muita auringossa haitallisiksi muuttuvia aineita. Kun erityisesti pienten lasten vanhemmat alkoivat hakea vaihtoehtoja kemiallisille suojille, yleisesti titaanidioksidiin ja sinkkioksidiin perustuva fysikaalisten suojien käyttö yleistyi. Tulevaisuuden teknologioiden avulla niistä voidaan valmistaa entistäkin hienojakoisempia, eivätkä koostumukset värjää ihoa valkoiseksi.

Suuhygieniatuotteet ovat alan nouseva trendi. Tutuksi ovat jo tulleet niin oil pulling, aktiivihiili kuin hammassaippua. Luonnollinen hammashoito kiihtyy jatkossa entisestään ja alan innovaatiot seuraavat kansainvälisillä messuilla toistaan.

Halal-sertifiointi on kosmetiikkamarkkinoilla vielä uudehko ilmiö. Vaikka ulkomaisilta merkeiltä ei sitä muslimimarkkinoille pääsyyn vaadita, on sen arvioitu olevan tuotteen menestykseen vaikuttava kilpailuetu. Jatkossa se saattaa osoittautua suorastaan välttämättömyydeksi maissa kuten Arabiemiraatit, Turkki, Saudi-Arabia, Iran, Intia, Indonesia ja Malesia. Halal-kosmetiikan yleistyminen tukee vahvasti luonnonkosmetiikkamarkkinan kasvua, sillä halal-sääntö rajaa eläinperäisten aineiden käyttöä.

Luonnollisin terveisin,

Tilastonikkari-Ninni ja kosmetiikkahörhö Miia

Juttu on ilmestynyt alunperin Suomen Kosmetologiyhdistyksen SKY-lehden numerossa 3/17

Arkisto

Tagit
Jaa